Monday, April 6, 2009

Teknik Pancing Tilapia


Saya syorkan anda guna kekili yang boleh muatkan tangsi berkeupayaan 6 hingga 8 paun. Padankan dengan joran aksi ringan 8 hingga 12 paun. Jika ingin keseronokan dan kepuasan yang lebih, gunakan set pancing udang galah. Aksinya dan perlawanan lebih mantap.

Antara makanan ikan tilapia ialah dedak, sama ada dedak tepung atau dedak pellet. Dedak pellet ialah sejenis dedak biji. Dedak ini akan mengembang jika direndam dalam air seketika sebelum dicucuk mata kail ke dalamnya.



Umpan lain ialah roti, anak udang sungai, cacing, cengkerik dan anak ikan hidup. Umpan yang lumrah dan banyak digunakan adalah campuran dedak khas seperti dedak dinding, 5 dalam 1 dan dedak pellet.




.

5 comments:

Unknown said...

salam tuan klau guna tepung je ape lgi cmpurannye??selain dedak..

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Aslmkm...stkt ni yg saya lihat anak udang yg di tangguk jd umpan paling menjadi..dedak ikan pun boleh juga tp saya lebih suka campur putih telur sahaja yg berfungsi sbg gam dan baunya hanyir sesuai utk penarik..

wahhhh said...

hri ni dpat talapia..dlm dua tapak tgan dewasa size nye..umpan udang..ade lgi 2 ekor..tapi die x nak mkan pla...dapat jgk rase talapia liar