Tuesday, June 2, 2009

Perihal Tali Tangsi

Sifat anjal yang dimiliki tali tangsi membolehkan tali menerima tekanan lebihan sebanyak 25 peratus. Contohnya tali yang berkuasa 10 paun boleh menerima tekanan sehingga 12.5 paun. Daya kekuatan ini membolehkan tali memanjang apabila menerima tekanan.

Tangsi juga berupaya kembali kepada bentuk dan kekuatan asal setelah berlaku tekanan kecil yang tidak melebihi kadar 25 peratus itu. Pada amnya, semakin halus dan semakin kecil diameter tali, semakin kuranglah tekanan yang diperlukan untuk merosakkan daya kekuatannya.

Bagaimanapun pemancing harus berhati-hati kerana tenaga dan saiz ikan, jangka masa dan tekanan semasa pertarungan boleh menghampiri titik pemutusan tali. Kebanyakan pemancing profesional yang ingin memecahkan rekod tangkapan ikan besar akan menggunakan tali berkuasa rendah sambil membawa gelendung tambahan untuk menukarnya setiap kali selesai pertarungan.

Untuk memeriksa calar dan hakisan yang mungkin wujud pada tali, anda hanya perlu lurutkan tali antara jari ibu dan telunjuk ketika memasukkan tali ke dalam geledung. Beringat supaya mengeluar atau memeriksa lebihan tali selepas setiap 'trip' memancing. Seandainya ikan pernah melarikan sebanyak 20 meter tali, maka keluarkan 40 meter untuk memeriksa takik yang mungkin disebabkan oleh sampah, batu, ikan, kerosakan cincin atau ikatan pada cili.

Ketahanan tali yang halus akan merosot atau hilang dalam kadar yang tinggi sekiranya terdapat takik atau kikisan berbanding tali kasar yang sama ketahanannya.Regangan lampau pada tali tangsi juga perlu diperiksa dengan cara mengeluarkan dan kemudian memasukkan tali semula ke dalam kekili melalui ibu jari dan telunjuk. Tali yang masih baik mempunyai bentuk ukur lilit yang bulat.

Oleh itu, jika anda merasai perubahan pada bentuk tali kepada bentuk leper yang menipis ataupun daya regangan seolah-olah hilang maka daya ketahanan pada bahagian berkenaan adalah kritikal. Gantikan tali. Sekiranya anda berada di atas bot dan tidak mempunyai tali simpanan, buangkan beberapa meter di belakang tempat yang rosak.

Satu lagi kunci untuk mengetahui tali sudah rosak ialah daya kekuatannya yang agak lemah. Jika ikatan yang betul gagal dilakukan, itu tandanya ia perlu ditukar.


.

No comments: