Friday, May 1, 2009

Perihal Ikan Sepat


IKAN sepat (Gourami) dianggap antara spesies yang jarang dipelihara oleh pemilik akuarium. Ini kerana ramai yang menyifatkan spesies itu sukar dipelihara. Dan ada juga berpendapat spesies itu yang tidak ada nilai komersil.

Bagaimanapun tidak kurang juga pemilik akuarium yang memelihara spesies ini kerana keunikannya selain semakin sukar ditemui di parit atau kolam yang sebelum ini menjadi habitat utamanya. Perlu diingat terdapat empat jenis ikan sepat - Honey Gourami (Colisa chuna), Dwarf Gourami (Colisa lalia), Pearl Gourami (Trichogaster leeri) dan Blue Gourami (Trichogaster trichopterus).

Setiap spesies menampilkan sifat fizikal berlainan dan memiliki daya tertarik sendiri kerana sudah ramai pemilik ikan mula untuk mengumpul spesies ini yang dianggap semakin pupus.Mungkin ramai yang tidak mengetahui memelihara spesies ini dianggap mudah berbanding spesies lain. Ini kerana ia dianggap lasak dan tidak memerlukan penjagaan terlalu rapi serta mudah hidup.


Harga jualan kurang RM5 seekor serta variasi jenis sepat ini menyebabkan sudah ramai pemilik kedai akuarium mula menjualnya kerana ia semakin mendapat tempat di kalangan pemilik akuarium.Empat jenis ikan sepat ini memiliki tabiat pemakanan, pembiakan, kesesuaian pencahayaan dan penyediaan akuarium serta tabiat renangan yang hampir sama dan hanya memerlukan penjagaan minimum.


Spesies ini menggemari makanan kering sama ada dalam bentuk butiran atau kepingan tipis. Ia disifatkan tidak terlalu memilih dalam pemilihan makanan.Sepat membiak secara bertelur. Ia cukup selesa dengan akuarium yang terang tanpa pencahayaan matahari. Ikan ini bukan jenis pemangsa. Justeru, ia mesra dengan ikan lain. Lanskap akuarium yang sesuai ialah dengan memasukkan tumbuhan air secara padat.

Tabiat renangan ialah gemar berlegar-legar di bawah permukaan air. Bagaimanapun dari segi air, Honey Gourami serasi dengan air pH6.8, keliatan air H7, suhu air 28 darjah Celsius, membesar sehingga 6 sentimeter dan takungan air 80 liter. Dwarf Gourami (pH6, H7, 28 darjah Celsius, 6cm, 80 liter), Pearl Gourami (pH7, H8, 10cm, 26 darjah Celsius dan 100 liter) dan Blue Gourami (pH6.8, H6, 27 darjah Celsius, 15cm dan 200 liter).


.

No comments: