Wednesday, December 16, 2009

Nasib Udang Galah Sungai Kelantan

Musim udang galah telah tiba. Saban tahun apabila berakhirnya musim banjir dan diikuti dengan cuaca panas, maka menjelmalah musim yang amat dinantikan oleh kaki pancing udang galah. Walaupun udang galah boleh dipancing sepanjang tahun, namun ada ketikanya udang galah muncul dalam jumlah yang banyak sehingga kaki pancing tak senang duduk. Ada juga ketika udang galah langsung tak muncul-muncul. Ini kerana kemunculan udang galah berkaitan dengan keadaan air dan cuaca.

Bagi pemancing di sepanjang Sungai Kelantan, selepas musim banjir yang diikuti dengan panas yang memanjang amat ditunggu-tunggu. Keadaan air sungai yang sedikit jernih pasti menceriakan mereka. Bukan selalu air sungai Kelantan jernih. Sepanjang tahun 2009, asyik keruh tak jernih-jernih. Harap-harap tahun 2010 dapat menceriakan saya dan kaki udang galah yang lain. Entah apa nak jadi ................ dengan sungai Kelantan yang sememang dah mengalir sebati dengan darah saya.

Apa tidaknya, saya yang anak jati Kampung Pasir Pekan Hilir membesar bersama tebing sungai Kelantan yang saban tahun semakin lebar akibat hakisan. Apabila lihat keadaan sungai Kelate kini amat menyentuh perasaan saya.

Kepada kaki tuba udang galah yang tak reti-reti nak sedar, harap tahun ini tabiat buruk mereka hilang lenyap ditelan lumpur sungai Klate selepas banjir baru-baru ini. Insaflah wahai kaki pancing bahawa membunuh makhluk Allah sesuka hati juga berdosa besar. Kamu juga telah menanggung dosa untuk beribu-ribu anak udang yang ditinggalkan busuk di gigi sungai.

Dah lah sungai dicemari dengan pelbagai aktiviti yang merosakkan bumi Allah yang dikongsi bersama termasuklah kaki pancing. Orang ramai duk kutuk kaki pancing yang sememangnya pencinta alam tapi mereka diam membisu dengan penjenayah alam sekitar. Sedarlah semua.
Kembalikan hak semua orang termasuk hak kaki pancing dan penghuni lubuk sungai Kelantan yang amat kita cintai.

Mudah-mudahan tahun 2010 menjanjikan sesuatu yang dapat membuat kaki pancing udang galah tersenyum. Sama-samalah kita semarakkan riadah pancing dan sama-samalah kita menjaga sungai Klate kita.


.

No comments: