Wednesday, December 16, 2009

Perambut dan Mata Kail Udang Galah

Perambut udang galah kebiasaannya ialah menggunakan tangsi 6 paun hingga 12 paun. Ini sudah memadai dengan berat udang itu sendiri. Kekuatan 12 paun boleh menampung dan mengangkat beban maksimum 5.5 kilogram sudah terlalu besar untuk udang galah sungai yang purata 50 gram hingga 500 gram. Panjang perambut seeloknya 15 sentimeter atau lebih kurang sejengkal jari orang dewasa. Jenis tangsi biarlah yang lembut supaya udang galah tidak begitu 'terasa' beban ketika mengunyah umpan.

Mata kail udang banyak jenis dan saiz mengikut tempat, jenis lapangan pancing dan saiz udang. Saya biasanya menggunakan mata kail saiz 2 atau 3 dari jenama Coral dan The Anglar. Mata kail ini yang halus, kuat dan tajam sangat ampuh di kala memburu udang galah.

Namun begitu, terpulang kepada pemancing yang mana satu jadi pilihan. Kalau tidak pasti tanyalah kepada kaki udang galah yang berpengalaman. Selamat Memancing Udang Galah.

1 comment:

kimie said...

as'kum saya ingin bertanya,dkt area kota bharu mano org selalu ngail udang galah..sbb saya baru nk berjinak2 ngail udang galah ni..