Wednesday, March 18, 2009

Ikan Ketutu

Ikan Ketutu atau nama saintifiknya Marble Goby merupakan spesies ikan air tawar namun ada juga yang hidup di kawasan air payau. Ikan ini juga dikenali dengan ikan hantu, ikan ubi dan ikan bodoh mengikut tempat. Bersifat karnivor iaitu memakan daging dengan memakan anak-anak ikan kecil, udang, siput dan ketam kecil..... ikan ini diberi nama sedemikian adalah kerana bentuk dan corak badannya yang seakan-akan ubi kayu atau kayu yang hodoh di dasar sungai..

Ikan pemangsa ini kawasan seperti lubuk, lombong tinggal dan tasik terutama kawasan mempunyai kayu atau buluh bagi tujuan mencari makanan. Bersifat pendiam dengan aktif pada waktu malam atau keadaan gelap. Ketutu dapat mencapai pembesaran sehingga 50 cm atau 2kg dalam masa 2 tahun.



Ikan ketutu sememangnya terkenal dengan sifatnya yang pemalas. Ia hanya menyambar makanan atau umpan yang lalu di depannya sahaja. Oleh itu, ikan ini menggunakan kelebihannya untuk menyamar bagi mengelirukan mangsanya. Ditambah pula dengan fizikalnya yang seakan-akan kayu buruk.

Ikan ini biasanya aktif pada waktu malam. Waktunya banyak dihabiskan dengan berehat di celah-celap kayu, reba, batu dan sembunyi dalam pasir atau lumpur. Ikan ketutu akan menghampiri kawasan cetek pada malam hari untuk mencari makanan. Ia tidak agresif ketika memburu sebaliknya hanya menunggu mangsa mendekatinya sebelum membuat sambaran.
.

Diet utama ikan ini biasanya anak ikan dan udang. Kini spesies yang hodoh dan pemalas ini sukar ditemui kerana ianya selalu diburu oleh kaki pancing disebabkan rasanya dan enak. Maka tidak hairanlah jika permintaan terhadap ikan ini amat menggalakkan. Harganya boleh mencapai ratusan ringgit sekilo lebih-lebih lagi apabila menjelangnya Tahun Baru Cina.




2 comments:

kaki pancing said...

thanks bro... byk info kt blog ni..buleh jd rujukan pemancing sume..

mizlan said...

salam persahabatan bro..saya ni pun kaki pancing..tp tahap amaturlah..minat casting haruan..harap dpt jd sahabat..mizlan labuan