Tuesday, November 18, 2008

HINDARKAN HANYIR IKAN


1. Ikan sungai yang telah siap disiang hendaklah direndam dengan air cucian beras. Biarkan berendam untuk seketika. Selepas itu, bilas ikan tersebut dengan air. Haaaaaaaaaa............. bolehlah memasak. Senag je kan...........

2. Ikan laut yang telah siap dipotong atau disiang hendaklah direndam dengan tepung gandum lebih kurang 10 minit sebelum dimasak. Biarkan ikan atau hirisan tadi dibaluti tepung gandum. Kemudian bilas ikan tersebut............. selepas itu bolehlah dimasak.
3. Ikan sungai memang terkenal dengan hanyirnya. Lebih-lebih lagi ikan darat. Ikan tersebut hendaklah direndam dengan air asam jawa selama 1 jam. Selepas itu, dibasuh dengan air biasa.


4. Ambil beberapa helai daun serai dan sedikit asam jawa. Ramas kedua-duanya dan gaul bersama ikan. Perapkan selama beberapa minit kemudian bilas dengan air bersih. Hanyir ikan akan hilang..............dan........... bolehlah dimasak.

5. Tangan berbau hanyir ikan?......... Lumurkan sedikit halia yang telah ditumbuk pada tangan. Insya Allah hanyir akan hilang. Cubalah .............

sumber daripada buku Petua Dapur Rumahtangga

No comments: