Thursday, November 20, 2008

UMPAN TAPA KEMBOJA

Umpan tapa sebenarnya umpan jeruk yang diperbuat daripada anak ikan, cacing, udang dan sebagainya. Umpan ini mampu mengeluarkan bau yang busuk dan pasti meloyakan bagi mereka yang alah dengan bau busuk. Umpan tapa digunakan untuk menarik perhatian ikan baung yang cukup terkenal dengan selera makannya yang gemarkan umpan busuk.

Sekarang ini, kita telah didatangi dengan umpan tapa dari Kemboja yang dikatakan cukup berkesan untuk memerangkap sang baung. Umpan buatan Kemboja ini dikatakan diperbuat daripada anak ikan belanak yang dijeruk. Harganya agak tinggi iaitu sekitar RM 60 sebotol. Saya sendiri pun belum berkesempatan lagi untuk mengenali umpan tersebut. Kalau umpan tapa buatan Siam......... saya dah cuba.


Bagi kaki pancing, ini mungkin satu berita yang cukup menawan............. namun jauh dipenjuru hati saya wujud rasa kebimbangan. Apa tidaknya.......... umpan tersebut dikatakan mengeluarkan bau yang amat hebat dan boleh menarik perhatian ikan dari jauh. Di samping itu, semua spesies baung tak kira kecil besar atau jantan betina akan menjadi mangsa.

Jika umpan ini, betul-betul sangat berkesan............... apa akan jadi kepada spesies baung. Mungkinkah sang baung akan pupus suatu hari nanti dek umpan power gila tersebut. Kepada pemburu baung ................ harap-harap bawa balik baung yang perlu sahaja. Ikan baung yang belum cukup umur harap dibiarkan hidup agar ianya terus membiak.

doa saya ...... semoga si baung tidak pupus dan terus jadi penghuni lubuk

No comments: